Climate Campus website door Het Weblokaal, Zwolle

Climate Campus

Climate Campus is een netwerkorganisatie dat zich inzet voor het klimaatbestendig maken van de IJssel-Vechtdelta. Climate Campus werkt hiervoor samen met bedrijven, overheid, inwoners en onderwijs- en onderzoekinstellingen. Het Weblokaal is gevraagd de nieuwe website te ontwerpen en te bouwen.

De belangrijkste uitdagingen voor de nieuwe website waren:

  • website heeft meerdere doelen
  • website heeft veel doelgroepen
  • de aangeboden informatie is zeer divers en omvangrijk

Bovendien hadden we te maken met een krappe planning. We haden een kleine drie maanden van start tot live gaan van de website. Vanaf het begin hebben we daarom met een zeer gedetailleerd plan van aanpak en planning gewerkt.

Eindgebruiker centraal

Om structuur en duidelijkheid aan te brengen in de website hebben we gebruik gemaakt van de User Story methode. Voordeel was dat Climate Campus al bekend was met deze methode. Wij konden daar mooi op voortborduren.

De User Story methode helpt te focussen op de eindgebruiker en prioriteiten aan te brengen in de website inhoud. In meerdere sessies met het team van Climate Campus hebben we gewerkt aan de opzet en indeling van de website.

Werkwijze

Vanwege de strakke deadline hadden we wekelijks overleg met het team van Climate Campus. Daarin bespraken we wat op dat moment prioriteit had en stemde we de werkzaamheden en verwachtingen op elkaar af. 

Wij hebben dit als zeer positief ervaren en heeft ervoor gezorgd dat we dit omvangrijke en complexe project binnen de gestelde deadline – en budget – kunnen realiseren. 

Initiatieven: zichtbare resultaat van Climate Campus

Een van de meest zichtbare resultaten van Climate Campus zijn de Initiatieven. Initiatieven zijn projecten die Climate Campus samen met partners uit het netwerk uitgevoerd. Voorbeelden van deze Initiatieven zijn:

  • een digitale Garden Battle voor inwoners van Zwolle
  • het bedenken van een Climate Escaperoom door een groep internationale studenten
  • een online symposium over watermanagement voor bedrijven, overheid en onderzoeksinstellingen

Deze Initiatieven zijn heel divers dus. Op de website hebben we bij het overzicht van de Initiatieven een filter toegevoegd. Zo kan eenvoudig geselecteerd worden op doelgroep, locatie en thema.

Plausible voor website statistieken

De Initiatieven worden sinds de lancering van de website veel bezocht. Zo kreeg de Garden Battle LINK ruim 1200 bezoekers, waarvan een groot deel via de campagne op Facebook. Ook voor Climate Campus maken wij gebruik van het gebruiksvriendelijke Plausible LINK voor het inzien van de website statistieken.

WordPress en de Gutenberg Block Editor

Voor deze website hebben we optimaal gebruik gemaakt van de nieuwste WordPress technieken. WordPress werkt sinds enige tijd met blokken om een pagina op te bouwen. Deze Gutenberg Block Editor is gebruiksvriendelijk en flexibel. Het sluit goed aan bij onze filosofie websites zo modulair mogelijk te ontwerpen en bouwen.

Opdrachtgever

Oplevering

2021

Werkzaamheden

  • Projectmanagement
  • Onderzoek
  • Ontwerp
  • Bouw
  • Training

Specificaties

  • WordPress
  • Gutenberg
  • Responsive
  • SEO
  • GPDR / AVG
  • Toegankelijkheid
  • Statistieken
  • Meertalig
  • Nieuws
  • Agenda
  • Portfolio
  • Nieuwsbrief
  • Social Media