Plausible - website statistieken hetweblokaal

Website statistieken: een duurzaam alternatief voor Google Analytics

Voor het meten van websitebezoek is Google Analytics al jarenlang de meest gangbare keuze. Bij ons begon de schoen echter te wringen. In dit artikel leg ik je uit waarom en vertel ik je graag meer over Plausible, het alternatief dat we nu gebruiken.

Maar eerst: waarom meten we ook alweer?

Het nut van meten

We maken websites om mensen te bereiken. Vaak is dit onderdeel van een bredere internetstrategie, waarbij ook social media of een nieuwsbrief ingezet worden. Maar hoe weet je of het goed gaat? En waar de knelpunten of kansen liggen? Dat is in het kort de reden waarom we websitebezoek willen meten.

We meten om meer grip te krijgen op de resultaten van de internetstrategie.

Google Analytics?

De meeste mensen zouden waarschijnlijk zeggen: “even Google Analytics installeren en klaar, toch?” Dat is geen vreemde gedachte. Google Analytics is immers de onbetwiste marktleider voor het bijhouden en tonen van bezoekerstatistieken.

Wij zijn echter verder gaan kijken, hoofdzakelijk om de volgende redenen.

Google Analytics is te complex

De vele opties in Google Analytics

Het is een verleidelijke gedachte: hoe meer je meet, hoe meer je weet. Maar meer is niet altijd beter. Uit onze ervaring blijkt dat het juist tegenwerkt. Hoe meer je meet, hoe moeilijker het wordt om er wijs van te worden.

Google Analytics meet te veel statistieken en biedt te veel opties. Het vergt veel tijd en training om alles te begrijpen en het naar wens in te richten. Het overgrote deel van de metingen en statistieken zijn voor ons en onze klanten onnodig.

Wij geloven in less is more. Wij hoeven niet alles te weten, wij willen alleen weten wat relevant is voor ons.

Google is geen duurzame partner

Laat ik met de deur in huis vallen: Google wil zo veel mogelijk van ons weten. Hun verdienmodel is gebaseerd op informatie over ons. Met onze persoons- en gedraggegevens kunnen ze adverteerders beter van dienst zijn op hun platformen. En dat is veel geld waard, want we zijn allemaal grootafnemers van Google diensten (bijvoorbeeld de zoekmachine, Gmail, Maps, Chrome, Youtube, Android, Nest en dus ook Analytics).

Dat Google haar diensten aanbiedt voor weinig tot geen geld betekent niet dat het kosteloos is. We betalen hoofdzakelijk met de gegevens over ons persoon en ons gedrag. Wij vinden dat geen eerlijke ruil, want we geven daarmee meer op dan ons lief is.

We willen niet zeggen dat Google slecht is. Wij maken zelf ook gebruik van Google. Maar de verzameldrang van Google (en andere grote bedrijven) loopt dusdanig uit de hand dat we de voorkeur geven aan duurzame alternatieven.

Op zoek naar een duurzaam alternatief

Dus, liever geen Google Analytics. Maar wat kunnen we dan gebruiken voor het meten van websitebezoek? We zijn op onderzoek uitgegaan.

Functioneel stelden we de volgende eisen:

  • We willen de herkomst van bezoekers meten (zoekmachine, nieuwsbrief, social media, anders)
  • We willen het aantal bezoekers op een pagina gedurende een bepaalde periode meten
  • We willen conversies meten (bijvoorbeeld invullen van contactformulier)
  • We willen statistieken delen met klanten

Qua waarden vonden we belangrijk:

  • Privacyvriendelijk: geen persoonsgegevens verzamelen, data niet gebruiken voor andere doeleinden, zo min mogelijk data verzamelen.
  • Gebruiksvriendelijk: de statistieken moeten overzichtelijk in kaart gebracht worden, inzichtelijk voor ons en voor onze klanten.
  • Duurzaam: de ontwikkelaar moet betrouwbaar zijn, bij voorkeur Europees en een eerlijk verdienmodel hebben. De dienst moet energiezuinig en open source zijn.

We hebben meer dan tien diensten en tools bekeken tijdens ons onderzoek. Enkele namen die een goede indruk achterlieten: Matomo, Plausible, Simple Analytics en Fathom Analytics.

Uiteindelijk kozen we voor Plausible.

Plausible

plausible logo

Plausible is een nieuwe speler op de markt. De dienst is opgericht met precies die gedachte waar wij behoefte aan hebben: een simpel en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics voor het meten van websitebezoek.

Gebruiksvriendelijk

Plausible biedt een overzichtelijke interface waarop de belangrijkste statistieken getoond worden. Bovendien kunnen de statistieken makkelijk gedeeld worden met klanten via directe inzage of emailrapportages.

Plausible - website statistieken hetweblokaal

Transparant en communicatief

De twee ontwikkelaars achter de dienst zijn open in hun manier van werken.

  • Ze gebruiken hun blog om hun keuzes uiteen te zetten en om kennis te delen.
  • Ze hebben de code openbaar gemaakt en nodigen iedereen uit om te kijken (en bij te dragen).
  • Ze reageren actief en inhoudelijk op feedback en laten in hun roadmap zien waar ze aan (gaan) werken.

Duurzaam

  • Het trackingscript dat gebruikt wordt door Plausible is klein en efficient: ~ 1 KB. Dat zorgt voor minder laadtijd en energieverbruik.
  • Plausible heeft een eerlijk verdienmodel: je betaalt voor de hoeveelheid paginabezoeken die bijgehouden worden.
  • Privacyvriendelijk: er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Tot slot

We zijn blij dat we de keuze hebben gemaakt voor Plausible als duurzaam alternatief voor Google Analytics. Het werkt goed, dat beamen ook onze klanten.

Overigens is het geen probleem als een klant Google Analytics wil blijven gebruiken. Natuurlijk raden we dan wel even Plausible aan. 😉

Heb je vragen of opmerkingen over Plausible of wil je meer weten over onze afwegingen? Stuur dan gerust een mailtje naar erik.info@hetweblokaal.nl.