3-seconden-regel-website-Het-Weblokaal

Is het voor een bezoeker die op je website komt duidelijk wat voor onderneming je hebt? En aan wie jij je diensten aanbiedt en waar? En welk probleem los je eigenlijk op? Dat lijken overbodige vragen, maar in mijn ervaring gaat het hier vaak mis.

Wat zegt je homepage?

Dit gaat vooral op voor de homepage, specifieker nog, de bovenkant. Dat is wat een bezoeker als eerste ziet. Veel bedrijven maken op hun homepage niet direct duidelijk wat ze doen en voor wie.

En dat is zonde. Want bezoekers moeten het maar raden en zoeken naar deze informatie.

Helemaal niet nodig!

Voorbeelden van homepages die niet zo duidelijk zijn

Maar eerst een paar voorbeelden om duidelijk te maken wat ik bedoel. Vraag jezelf af bij onderstaande voorbeelden of je kunt zien wat deze bedrijven doen.

Als je dit bedrijft niet kent, dan is het lastig te bepalen wat ze doen.
En netjes verzorgde homepage, maar wat ze doen wordt niet duidelijk.
Het is een adviesbureau. Maar wat voor advies geven ze en voor wie?

Dit zijn allemaal bestaande bedrijven en websites. En toch kunnen ze niet direct duidelijk maken wat ze doen en voor wie. Uiteraard, na even zoeken en lezen kom je er wel achter. Maar dat is nu juist het probleem.

Je wilt een goede eerste indruk maken. Doe je dat door je bezoekers te laten zoeken naar wat je eigenlijk doet? Nee.

Aannames bij het maken van je homepage

En ik begrijp denk ik ook wel waarom dit vaak mis gaat. Je bent sterk betrokken bij het maken van je eigen website. En jij weet als geen ander wat jouw onderneming doet. Daarom worden vaak de meest simpele dingen – wat je doet, voor wie en waarom – overgeslagen en niet vermeld op de homepage. Gewoon, omdat het voor jezelf helemaal duidelijk is.

Maar dan doe je de aanname – onbewust – dat je bezoeker dat ook weet. En dat is vaak niet zo. Grofweg kun je stellen dat er twee soorten bezoekers op je website komen. 1. Hebben voorkennis van je onderneming. 2. Weten niks van je onderneming.

Voor beide groepen is het belangrijk dat je direct duidelijk maakt wat je doet!

De eerste groep, dat zijn de bezoekers die je onderneming al kennen. Doorverwezen door een klant van je. Of via Google binnengekomen na een zoekopdracht. Juist dan is het belangrijk ze te bevestigen in wat ze verwachten te zullen zien.

De tweede groep bezoekers weet niks tot zeer weinig van je onderneming. Wat ziet en leest deze bezoeker op je homepage? Ze komen met een bepaalde reden. Zoeken een oplossing voor een vraagstuk. Hebben hulp nodig bij een project. Maakt jouw homepage duidelijk dat ze op het juiste adres zijn?

3 seconden regel voor je homepage

En goed hulpmiddel om een duidelijke homepage te maken is de 3 seconden regel. Deze zegt dat als je niet binnen 3 seconden de aandacht van je bezoeker hebt, deze meestal weer weg zijn. Voor de homepage geldt dat je binnen 3 seconden antwoord wilt geven op de volgende vragen:

  1. Wat voor bedrijf ben je?
  2. Voor wie en waar?
  3. Welk probleem los je op?

Dit hoeven helemaal geen lange verhalen te zijn. Hieronder een paar voorbeelden van homepages die dat in mijn ogen goed doen.

Dit bedrijf maakt in één zin duidelijk wat ze doen.
Persoonlijk weet ik niet wat Corporate Performance Management is, maar hopelijk de doelgroep wel.
Zij maken niet alleen duidelijk wat ze doen (websites), maar ook voor wie (publieke sector).

Antwoord geven op de drie vragen kan dus heel snel. Een enkele zin is vaak al voldoende. En dit kan zoveel frustratie en tijd van je bezoekers voorkomen.

Het komt uiteindelijk allemaal neer op het volgende: verspil geen tijd van je bezoekers.

Dus, check je homepage, bekijk het door de bril van een onwetende bezoeker en stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wat voor bedrijf is dit?
  2. Voor wie en waar?
  3. Welk probleem lost het op?

Pas je homepage zo aan dat je deze vragen binnen drie seconden kunt beantwoorden. Vraag zonodig aan anderen de homepage voor je te controleren op deze punten. Het liefst iemand die niet zoveel afweet van je onderneming.

Pas de 3 seconden regel toe, verbeter je homepage en bespaar tijd bij je bezoekers.